Doradztwo biznesowe +48 796 300 128
email pomoc@sellintegro.pl
Jaki marketplace wybrać w 2021 roku?
Marketplace

Jaki marketplace wybrać w 2021 roku?

Według raportu “E-commerce w Polsce 2019” około 60% polskich internautów robi zakupy w internecie. Natomiast wyniki badania Forrester Consulting z 2017 r. ujawniły, że 95% wszystkich internautów kupujących w sieci przynajmniej raz dokonało zakupu na platformie marketplace. Natomiast 50% z nich przyznało, że zwiększyły one ich doświadczenia zakupowe. Czym właściwie jest marketplace i który z nich wybrać w nadchodzącym roku?

Co to jest marketplace?


Marketplace to platforma sprzedaży internetowej, która dzieli realizację procesu sprzedaży na dwa podmioty:


  • sprzedawców, którzy oferują swoje produkty lub usługi,
  • operatora marketplace'u, który dostarcza infrastrukturę techniczną do prowadzenia sprzedaży, odpowiada za przetworzenie transakcji, a czasem także logistykę.


Można go porównać do internetowego targowiska, na którym sprzedawcy wystawiają swoje produkty lub usługi. Pod tym kątem marketplace stanowi platformę, która łączy ze sobą sprzedawców i konsumentów.

Platformy mogą mieć charakter produktowy (np. Allegro, Amazon, Ebay) oraz usługowy (np. Uber, Booking.com). Transakcje są przeprowadzane według trzech modeli sprzedaży: B2B, B2C oraz C2C.

Marketplace zyskują popularność zarówno wśród sprzedawców i kupujących, ponieważ:


  • zapewniają dostęp do dużej bazy produktów w jednym miejscu - dzięki temu konsumenci są w stanie kupić wszystkie potrzebne produkty w ramach jednego procesu zakupowego;
  • generują niski próg prowizyjny dla drobnych sprzedawców - dzięki czemu są otwarte niemal dla każdego, kto chce rozpocząć sprzedaż w internecie (także dla konsumentów, którzy okazjonalnie chcą coś sprzedać);
  • zapewniają bezpieczeństwo transakcji, ponieważ zazwyczaj weryfikują sprzedawców przed dopuszczeniem ich do wystawiania swoich produktów lub usług.


Amazon, Morele, Wayfair - jaki marketplace wybrać w 2021 r.?


O tym, jak duże znaczenie w polskim handlu internetowym ma sprzedaż poprzez marketplace niech świadczy sukces największej tego typu platformy w naszym kraju, czyli Allegro. Według statystyk polski gigant e-sprzedaży skupia aż 40% udziału w polskim rynku e-commerce. Firmy dostrzegają istniejący trend, dlatego coraz chętniej przenoszą lub rozszerzają własną sprzedaż o platformy marketplace. A które z nich warto wybrać w nadchodzącym roku?

Allegro.pl

Allegro to nie tylko główna platforma e-commerce w Polsce, ale także jeden z kluczowych graczy sektora w Europie. Wśród największych platform tego typu na Starym Kontynencie zajmuje 5, a na świecie 10 miejsce. Ze względu na ogromny udział w rynku, Allegro.pl oferuje konsumentom szeroki asortyment produktów pogrupowanych w kilkaset kategorii, a sprzedawcom największą w kraju bazę kupujących. Ponadto, sprzedający na Allegro mogą liczyć na kredyt zaufania ze strony kupujących ze względu na renomę serwisu. 

Prawdziwą nowością na polskim rynku e-commerce było wprowadzenie usługi Allegro Smart. Dzięki niej klienci mogli liczyć na bezpłatną dostawę produktów do jednego z paczkomatów jeśli wartość zakupów przekraczała 40 zł i produkty pochodziły od jednego sprzedawcy. Natomiast za zakupy powyżej 100 zł od jednego sprzedawcy, klienci mogli skorzystać z darmowej przesyłki kurierskiej. Dzięki Allegro Smart sprzedający mają szansę przyciągnąć nowych kupujących, którzy dążą do optymalizacji kosztów swoich zakupów. 


Amazon.pl

Wejście niemieckiego giganta e-commerce na polski rynek to tylko kwestia czasu, dlatego warto już dziś zainteresować się możliwościami, jakie oferuje serwis. Główną przewagą Amazona nad Allegro jest znacznie szersza baza potencjalnych klientów, którzy nie ograniczają się jedynie do kupujących z Polski, ale z całego świata. Co więcej, Amazon wychodzi naprzeciw sprzedawcom, którzy chcą otworzyć się na zagraniczne rynki, oferując tłumaczenie treści aukcji na różne języki. 

Amazon wydaje się odpowiednim miejscem dla firm, które prowadzą sprzedaż w modelu dropshippingowym. Dzięki sprawnemu systemowi magazynów rozlokowanych w różnych częściach świata (w tym w Polsce), sprzedawcy mogą przesyłać tam swoje produkty, a Amazon zajmie się ich magazynowaniem. Ponadto, w razie realizacji transakcji to serwis odpowiada za pakowanie produktów i wysyłanie ich do kupujących. Dla sprzedawców oznacza to tyle, że mogą prowadzić sprzedaż w internecie bez magazynu i systemu realizacji zamówień.

Morele.net

Choć Morele nie są tak rozwiniętym serwisem aukcyjnym, jak Allegro, wciąż oferują zalety, które mogą skutecznie zachęcić sprzedawców. Największą z nich jest brak systemu prowizji i opłat za wystawienie oraz wyróżnienie produktu na stronie. Ponadto, serwis oferuje także darmową usługę integracji oferty przesłanej w formacie XML lub CSV oraz aktualizację stanów produktowych i cen.

Do tej pory portal był kojarzony głównie ze sprzętem elektronicznym, jednak teraz można tam znaleźć także zabawki, artykuły dla zwierząt, kosmetyki i inne produkty. Dlatego znajdą tu dla siebie miejsce sprzedawcy oferujący artykuły wielobranżowe. 

Ponadto, zeszłoroczne przejęcie ruchu serwisu aukcyjnego eMAG przez Morele nakazuje przypuszczać, że serwis szykuje się do wzmocnienia swoich działań w sektorze e-commerce. 


Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

© 2023 Made with lots of ❤️ to integration by SellIntegro™