Doradztwo biznesowe +48 796 300 128
email pomoc@sellintegro.pl
Dostępny nowy regulamin. Obowiązywać będzie od 21.03.2024 r.
Promocje 2022 - Wszystko, co sprzedawcy powinni wiedzieć o Black Week
Sprzedaż

Promocje 2022 - Wszystko, co sprzedawcy powinni wiedzieć o Black Week

Czarny tydzień to najważniejsze coroczne wydarzenie dla handlu. Kiedy wypada czarny piątek, jaka jest jego historia, co to jest Cyber Monday i jakie znaczenie ma ten przedświąteczny okres dla sprzedawców?

Black Week — o co chodzi?

Święto zakupów odbywa się raz w roku i wypada między amerykańskim Świętem Dziękczynienia a wigilią świąt Bożego Narodzenia. Pierwotnie miał on trwać tylko jeden dzień — ostatni piątek listopada, jednak firmy szybko dostrzegły rosnące korzyści z organizowania wyprzedaży. Black Friday rozciągnął się na cały weekend, aż do poniedziałku, nazwanego później jako Cyber Monday. <big_blue_square> Sezon promocji jest już bardzo popularny na świecie i obecnie stanowi prawdziwy maraton wyprzedaży okresu przedświątecznego, dlatego jest czasem zywany jako Black Week, czy Black Month. Według danych Google Trends z 22–28 listopada 2021 r. tylko 33% wyszukiwanych fraz nawiązujących do Black Friday w Polsce przypada na czarny piątek. <big_blue_square> Okazuje się, że zainteresowanie Black Friday najbardziej wzrasta od środy, a w sobotę maleje do poziomu z wtorku. Dane te potwierdzają statystyki przeprowadzane na całym świecie. Warto również pamiętać, że globalny wzrost sprzedaży z okazji Black Week wynosi około 663%, względem sprzedaży z pozostałej części roku.

Czego dotyczą promocje Black Friday?

Przy okazji czarnego piątku można zrobić zakupy świąteczne w atrakcyjnych cenach, ale również upolować wyjątkowe oferty na cały rok. Okazje dotyczą dosłownie wszystkich produktów, o jakich można sobie pomarzyć.

Najlepiej jednak ze względu na okres przedświąteczny sprzedają się: perfumy damskie, kosmetyki, smartwatche, zabawki, małe AGD, ostatnio słuchawki bezprzewodowe, wyposażenie domu, laptopy, telewizory, odkurzacze, tablety, a nawet duże AGD, które warto kupić w ten tydzień za kilkaset złotych, oszczędzając niejednokrotnie ponad połowę wartości zakupu.

Jakie największe zniżki oferują sklepy na Black Friday?

Wszystko zależy od strategii sklepu, który organizuje kampanię Black Friday. Od dawna krążą historie o 90%-owych zniżkach, którymi kusiły amerykańskie centra handlowe, jednak w Polsce, w sklepach stacjonarnych raczej możemy się spodziewać rabatów rzędu -30%, -50% lub rzadziej -75%.

Aby jednak świadomie ustalić promocje na swoje produkty w Black Week, warto zrobić rozeznanie u konkurencji lub sprawdzić rabaty w sklepach wpisanych na liście firm, biorących udział w akcji. Prawdziwą kopalnią reklam Black Friday są również media społecznościowe oraz mailingi, dlatego warto od początku listopada monitorować te kanały.

Jednak uwaga na naciągane oferty — mogą odstraszyć nawet najbardziej lojalnych klientów! Małe przeceny i wątpliwe "okazje" wzbudzają od kilku lat niechęć konsumentów. Powstało nawet określenie "Black Frajer", jako ironiczna nazwa piątkowej akcji.

Historia Black Friday

Genezy Black Friday nikt do końca nie jest pewien, ale jak to często bywa w konsumpcyjnym świecie, narodziło się ono w Stanach Zjednoczonych. Sprzedawcy tworzyli wyprzedaże tuż po Święcie Dziękczynienia, aby jeszcze dobić targu na wprawionych w świąteczny nastrój klientach. Ci zaś, chętnie zostawiali swoje pieniądze na jarmarkach, co było doskonałą okazją do zakupów świątecznych o niższych cenach.

Skąd wzięła się nazwa "Black Friday"?

Prawdopodobnie nazwa Black Friday powstała od  koloru wpisu do ksiąg zysków amerykańskich sklepów. Straty zaś, oznaczane były kolorem czerwonym. Dlatego też, kiedy sprzedaż jest wysoka, w Stanach Zjednoczonych używany jest idiom "to be in the black".

Rekordy wyprzedaży z okazji czarnego piątku

Największy obrót Black Week ustanowiono w 2012 roku, kiedy 89 milionów kupujących w ten jeden dzień skorzystało z zakupów w przystępnych cenach, a przez cały weekend aż 247 milionów. Akcja wygenerowała dochód ze święta zakupów o wysokości około 60 miliardów dolarów.

Najważniejsze daty sezonu świątecznego w handlu

Święto zakupów rozpoczyna ostatni piątek listopada i teoretycznie obejmuje cały weekend do poniedziałku, ale tak naprawdę promocje pojawiają się już na początku listopada i trwają często aż do Świąt.

Dzień Singla

Zanim nastąpi dzień wielkich zakupów, na starcie fali atrakcyjnych promocji stoją jesienne walentynki, kiedy to na pęczki się sprzedaje bielizna, perfumy damskie i męskie, a także kosmetyki, i produkty związane z rozrywką.

Black Friday

<blue_square> Dla sprzedawców najważniejszy i najbardziej dochodowy dzień handlu, a dla kupujących — święto promocji.  W tym roku Black Friday wypada w piątek 25 listopada. <blue_square>

Cyber Monday

Po weekendowych wyprzedażach poniedziałek wszyscy spędzają raczej w pracy i w domach. Promocje jednak wciąż trwają, więc ze sklepów stacjonarnych kupujący przenoszą się do sklepów internetowych, aby dalej szukać ofert w niższej cenie. Okazuje się, że w Polsce to właśnie w internecie większość Polaków poluje na atrakcyjne promocje i poświęca na ten cel 16-22% z budżetu świątecznego.

Sobota przed dniem Św. Mikołaja

Kolejne okazje sprzedażowe są tuż za rogiem i skrzą się już świątecznym klimatem. Grudzień wita promocjami z okazji Mikołajków. W tym roku sobota 3 grudnia będzie pierwszym celem typowo świątecznych zakupów.

Dzień darmowej dostawy

W tym roku dzień darmowej dostawy wypada 6 grudnia, więc tego dnia można się spodziewać ogromnego popytu na zabawki, komputery, tablety, oraz produkty z pozostałych kategorii. Sprzedawcy nie mogą zapomnieć o zakomunikowaniu swoim klientom o zwolnieniu z opłat za wysyłkę, co może się okazać świetną kampanią promocyjną dla sklepu internetowego.

Drugi dzień darmowej dostawy, która w 2022 wypada 14 grudnia

Następny tydzień to dla handlu w Polsce prawdziwa wisienka na torcie. <big_blue_square> Ostatnie dni przed świętami to moment, na który mocno liczą sprzedawcy z dobrze wyskalowanym biznesem, a pozostali oczekują go z lekkim niepokojem. W tym czasie kupujący wydają 28% ze swojego świątecznego budżetu i już do końca sezonu zimowego ich wydatki nie osiągną takiego wzrostu. <big_blue_square> Warto w drugim dniu darmowej dostawy ponowić akcję promocyjną z darmową przesyłką.

Sobota Paniki

Jest to słynny ostatni moment na zakupy świąteczne, kiedy jeszcze można zaopatrzyć się w prezenty pod choinkę — w tym roku najbardziej tłoczna sobota w handlu wypada 17 grudnia.

O co chodzi w Cyber Monday?

Cały ostatni tydzień listopada opływa w promocje we wszystkich sklepach, jednak to pierwszy poniedziałek, następujący po Black Friday oznacza największe rabaty w sklepach internetowych. Cyfrowy poniedziałek został stworzony w 2005 roku jako przedłużenie weekendu wyprzedaży i również się narodził w Stanach Zjednoczonych, zaraz po amerykańskim Święcie Dziękczynienia.

Kiedy centra handlowe i sklepy stacjonarne mają już na stanie resztki towaru, do akcji wkraczają promocje online. Dlatego też po weekendzie można się rozsiąść wygodnie na kanapie z laptopem, aby kontynuować polowanie na okazje w sklepach internetowych. Co ciekawe, Cyber Monday to dzień szczególnie ważny dla sprzedawców online handlujących butami, ubraniami i kosmetykami, ponieważ produkty tych kategorii najlepiej się sprzedają właśnie w tym dniu!

Legendarny piątek

<blue_square> Tak naprawdę, to nie czarny piątek jest w Polsce dniem największego ruchu, a ostatnia sobota przed świętami. <blue_square> W Ameryce zaś, jest to Black Friday i cieszy się on największą popularnością. Amerykanie podczas Black Friday dokonują większości zakupów świątecznych, polując na największe zniżki w sklepach stacjonarnych.

Ciekawostką jest, że ze względu na kontrowersyjną nazwę Black Friday, która może się kojarzyć z dyskryminacją rasową, w niektórych krajach święto zakupów jest nazwane "legendarnym" lub "bajecznym" piątkiem.

Jesteś sprzedawcą? Przygotuj się na ten sezon!

Zima to czas, kiedy cały handel przeżywa rozkwit, a optymalizacja sklepu to ratunek dla wielu sprzedawców, chcących się cieszyć zwiększonym obrotem, bez ryzyka utraty reputacji. Aby skorzystać z napływu klientów, warto przygotować kod rabatowy do użycia w sklepie online oraz zaoferować atrakcyjne promocje na wybrane produkty. <blue_square> Warto również przez cały listopad komunikować swoim klientom o promocjach na produkty, które warto kupić w sklepie online. <blue_square> Mogą być nimi na przykład te, które na sklepie cieszą się największą popularnością.

Lista sklepów biorących udział w Black Friday

Jeśli jesteś sprzedawcą i chcesz sprzedawać swoje produkty w przystępnych cenach z okazji Black Friday, zapisz się na Listę Sklepów, które biorą udział w święcie zakupów. Nie zapomnij również przygotować się na zwiększoną liczbę zamówień, skalując swój biznes dzięki automatyzacji!

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

© 2023 Made with lots of ❤️ to integration by SellIntegro™