Doradztwo biznesowe +48 796 300 128
email pomoc@sellintegro.pl
Branża e-commerce w Polsce - podsumowanie zmian w styczniu 2024
Sprzedaż

Branża e-commerce w Polsce - podsumowanie zmian w styczniu 2024

Na początku 2024 roku polski rynek e-commerce zmaga się z wyzwaniami gospodarczymi, odzwierciedlającymi spadek wartości sprzedaży online i rosnącą ostrożność konsumentów. Jednocześnie, optymistyczne prognozy dotyczące inflacji i poprawa nastrojów konsumentów mogą sygnalizować przyszłe ożywienie. Zmiany na Allegro i nadchodzące regulacje, w tym KSeF, wprowadzają dodatkową dynamikę, wymuszając na sprzedawcach internetowych ciągłą adaptację. Sprawdź jakie zmiany przynosi nam początek tego roku.

Dynamika rynku e-commerce w obliczu wyzwań gospodarczych

Styczeń przynosi mieszane sygnały dla branży e-commerce w Polsce, odzwierciedlając wyzwania i możliwości, z którymi mierzą się sprzedawcy. Dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) za grudzień 2023 r. pokazują, że wartość sprzedaży detalicznej online spadła o 11,0% w porównaniu z listopadem 2023 r., a jej udział w sprzedaży ogółem zmniejszył się z 11,7% do 9,4%. Ta tendencja może wydawać się niepokojąca, ale odzwierciedla ogólną ostrożność konsumentów, którzy w obliczu rosnących o 6,2% cen towarów i usług konsumpcyjnych, zacieśniają pasa i starannie wybierają swoje zakupy.

Jednak perspektywa na nadchodzące miesiące wydaje się być bardziej optymistyczna. Ekonomiści prognozują spowolnienie tempa wzrostu cen w I kwartale 2024, co może zachęcić konsumentów do większej aktywności zakupowej. Warto również zwrócić uwagę na badania BIG InfoMonitor, które wskazują na poprawę nastrojów konsumenckich - 60% respondentów uważa, że 2024 rok będzie lepszy niż poprzedni, a 20% oczekuje poprawy swojej sytuacji finansowej. 

Zmiany na Allegro - nowe wyzwania dla sprzedawców e-commerce

Istotne zmiany nastają w funkcjonowaniu platformy Allegro, mają one bezpośredni wpływ na działalność sprzedawców. Wzrost stawek prowizyjnych, który oscyluje między 0,5 a 1 punktu procentowego w zależności od kategorii, choć może wydawać się niewielki, dla przedsiębiorców działających na niskich marżach lub w dużych obrotach, może oznaczać wzrost kosztów prowizji nawet o 10%. To z kolei ma znaczące konsekwencje dla ich rentowności.

Dodatkowo wzrost kosztów dopłat do przesyłek Smart nakłada na sprzedawców większe obciążenia finansowe, co może wymagać od nich przemyślenia strategii cenowej i oferty dostaw.

Znaczące podwyższenie minimalnej stawki za klik w kampaniach reklamowych ADS, z 10 do 40 groszy, zwiększa koszty promocji, szczególnie dla tańszych produktów, co może zniechęcać sprzedawców do inwestowania w reklamę na platformie.

Ostatnią istotną zmianą jest wprowadzenie automatycznego pobierania wypłat. Mimo że promowane jako udogodnienie, wymusi na wielu firmach przemyślenie zarządzania środkami i płynnością finansową.

Rewolucja KSeF przełożona 

O istotnych informacjach wynikających ze zmian KSeF pisaliśmy już we wcześniejszym artykule. Natomiast w styczniu zostało ogłoszone przesunięcie uruchomienia systemu, pierwotnie zaplanowanego na 1 lipca 2024 roku. Minister finansów ogłosił, że przesunięcie terminu implementacji KSeF wynika z potrzeby dokładniejszego sprawdzenia systemu, co ma zapewnić jego bezpieczne i efektywne wprowadzenie. Dla sprzedawców e-commerce oznacza to dodatkowy czas na przygotowanie się do nowych regulacji, które mają zrewolucjonizować sposób wystawiania faktur, usprawniając zarządzanie dokumentacją i zwiększając bezpieczeństwo danych.

Temu otwiera się na zagranicznych sprzedawców 

Platforma sprzedażowa Temu decyduje się na przełomowe otwarcie na zagranicznych sprzedawców z Europy i Ameryki. Jak informuje portal retaildetail.eu ma to nastąpić już w marcu tego roku. Ta strategiczna zmiana może nie tylko poprawić wizerunek Temu, dotąd kojarzonego z tanimi produktami, ale również zaoferować konsumentom większy wybór i krótsze czasy dostaw. Dla sprzedawców e-commerce otwiera to nowe możliwości ekspansji i zdobycia klientów. Decyzja ta wskazuje na dążenie Temu do budowania pozytywnych relacji międzynarodowych i może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności platformy na rynku, jednocześnie zmieniając dynamikę globalnego handlu elektronicznego.

Aktualizacja Regulaminu OLX

Aktualizacja Regulaminu Serwisu OLX wejdzie w życie 16 lutego 2024, odpowiada na wymogi wprowadzone przez UE. Kluczowe zmiany dla sprzedawców e-commerce obejmują: precyzowanie zasad zgłaszania naruszeń, wprowadzenie systemów rekomendacji, zmiany w procedurach reklamacyjnych, nowe wymogi weryfikacji tożsamości dla przedsiębiorców korzystających z Płatności OLX, oraz aktualizacje w polityce dotyczącej treści i rozstrzygania sporów. Ponadto, zmniejszenie limitu ogłoszeń w niektórych kategoriach i rozszerzenie listy przedmiotów zabronionych (w tym odlewki perfum i napoje energetyczne z wysoką zawartością kofeiny) wymaga od sprzedawców dostosowania oferty. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Centrum Pomocy OLX.

Chcesz zautoamtyzować swoją sprzedaż na Allegro?

Skontaktuj się

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

© 2023 Made with lots of ❤️ to integration by SellIntegro™