Automatyzacja e-commerce: szybka realizacja zamówień
Obsługa zamówień to główne zadanie sklepu. Jednak nie wystarczy spakować i wysłać produktu do klienta. Trzeba zrobić to w jak najkrótszym czasie i jak najmniejszym kosztem, a to generuje problemy. Chyba, że wiesz jak uporządkować poszczególne elementy tego procesu. Realizacja zamówienia może przebiegać sprawnie i bez błędów, jeśli podążasz krok po kroku za precyzyjną instrukcją. Zobacz, w jaki sposób przeprowadzać poszczególne etapy realizacji zamówienia.
Przyjęcie zamówienia
Realizacja zamówienia rozpoczyna się od jego przyjęcia - gdy informacja o zakupionym produkcie wędruje do systemu e-commerce lub ERP sklepu.
Pierwszą czynnością, która zabezpiecza płynność procesu, jest wygenerowanie dokumentu rezerwującego produkt w magazynie. W ten sposób zabezpieczasz go przed wydaniem w innym zamówieniu i eliminujesz ryzyko anulowania zamówienia lub przedłużania jego realizacji, aż do uzupełnienia stanów magazynowych o ten produkt.
Następnie należy nadać zamówieniu status, kierując się kryterium uiszczenia opłaty. W ten sposób podzielisz zamówienia na zapłacone oraz nieopłacone. To z kolei pozwoli rozpocząć monitoring zamówień nieopłaconych i:
- wysyłać do klientów maila przypominające o zaległej płatności,
- w razie nieopłacenia zamówienia w określonym czasie (np. do 7 dni od jego wpłynięcia do sklepu) usunąć rezerwację towaru w magazynie, a także zwrócić prowizję do marketplace’u i wysłać e-maila do klienta z informacją o usunięciu zamówienia,
- przekazać zamówienie do realizacji, gdy zostanie opłacone.
Realizacja zamówienia
Po przyjęciu zamówienia rozpoczyna się główny etap, czyli jego realizacja. Na tym etapie działania przenoszą się do magazynu.
- Picker otrzymuje zbiorczą listę produktów z kilku zamówień, które musi zebrać w magazynie. W tym celu skanuje kody kreskowe produktów, co powoduje zmianę statusu zamówienia i otwiera drogę pakowaczowi do rozpoczęcia kompletowania zamówienia i wysyłki.
- Wówczas na ekranie przy stanowisku pakowania wyświetla się zamówienie jako całość lub poszczególne produkty wchodzące w skład tego zamówienia. Pakowacz skanuje każdy produkt przed zapakowaniem i odznacza je na ekranie.
- Dzięki temu proces pakowania produktów staje się bardziej przejrzysty i maleje ryzyko błędnej kompletacji zamówienia (tj. wysłania do klienta innego produktu niż ten zamówiony). System nie pozwala zapakować produktu spoza zamówienia albo spakować zbyt mało lub za dużo sztuk produktów.
- Gdy wszystkie produkty zostały zeskanowane i zapakowane, należy określić gabaryt lub liczbę paczek.
- Gdy zamówienie otrzyma status “spakowane”, system automatycznie drukuje list przewozowy oraz dokument handlowy:
- jeśli dokument ma być fiskalizowany, drukuje się jednocześnie z listem przewozowym dzięki czemu można dołączyć go do paczki,
- jeśli jednak dokument nie jest fiskalizowany (przypominamy, że sprzedaż internetowa nie jest objęta obowiązkiem fiskalizacji), można go wygenerować i w formie elektronicznej wysłać klientowi na adres e-mail.
W tym momencie zamówienie jest skompletowane, zapakowane i czeka na odbiór przez kuriera.