Doradztwo biznesowe +48 796 300 128
email pomoc@sellintegro.pl
Jak bezboleśnie zacząć sprzedawać w internecie?
Sprzedaż

Jak bezboleśnie zacząć sprzedawać w internecie?

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, ponieważ wszelkie procesy sprzedażowe przenoszą się w przestrzeń wirtualną. Według badania "E-commerce w Polsce w 2020" przeprowadzonego przez Gemius już 73% badanych internautów robi zakupy online. Ponadto, rynek e-commerce rozwinął się gwałtownie w okresie pandemicznego lockdownu, gdy na długie miesiące zamknięto sklepy stacjonarne, a internet stanowił główne źródło zakupów. Dlatego to najlepszy czas do rozpoczęcia swojego biznesu w internecie. Zdobądź kilka przydatnych informacji, które pomogą Ci bezboleśnie wejść do świata e-commerce!

Od sklepu stacjonarnego do sprzedaży online


Ze względu na rosnącą popularność zakupów online, coraz więcej sprzedawców prowadzących sklepy stacjonarne zastanawia się nad przeniesieniem swojej działalności do internetu. Nie oznacza to, że muszą całkowicie rezygnować ze sprzedaży stacjonarnej, ale prowadzić ją równolegle do sklepu internetowego.


Nowoczesne oprogramowanie wspomagające sprzedaż w internecie - systemy ERP, systemy magazynowe, platformy e-commerce (np. Shoper) i marketplace oferują gotowe rozwiązania, które pomagają płynnie rozpocząć sprzedaż w internecie. Jednak aby w pełni rozwinąć jej możliwości warto skorzystać z integracji, które synchronizują pracę poszczególnych programów i automatyzują znaczną część procesów sprzedażowych.


Integracje pomagają w utrzymaniu porządku w dokumentacji rachunkowej firmy, wzmacniają kontrolę nad stanami produktów w magazynie oraz przyspieszają proces realizacji zamówień - od ich przyjęcia do wydania paczki z magazynu. 


Co sprzedawać - produkty własne, czy z hurtowni?


W przypadku sprzedaży internetowej możemy rozróżnić dwa rodzaje sklepów:


  • z obcymi towarami,
  • z własnymi towarami.


W sklepach z towarami obcymi sprzedawca kupuje produkty od hurtowni, które następnie sprzedaje we własnym sklepie. Główną zaletą tego rozwiązania jest szeroka oferta produktów dostępnych w hurtowniach, co wpływa na rozszerzenie grupy docelowej sklepu oraz potencjalnie większą sprzedaż. Ponadto, produkty kupowane w hurcie zazwyczaj mają niższą cenę oraz są łatwo dostępne. W konsekwencji zyskuje na tym tempo realizacji zamówień. Z drugiej strony, sprzedaż obcych towarów ogranicza sprzedawców w zakresie ustalania ich cen. Ponadto, szeroka oferta  produktów automatycznie generuje także większą konkurencję.


Sklepy z produktami własnymi zazwyczaj są formą uzupełnienia sprzedaży i występują jako dodatkowy kanał dystrybucji. Tego typu e-commerce potrafi przynieść wysokie zyski, jednak koszt pozyskania klientów będzie znacznie większy niż w przypadku sklepów z produktami obcymi. Sprzedawca musi sam wymyśli swój towar od podstaw, zlecić go do produkcji, wypromować i zbudować wokół niego społeczność odbiorców. Zaletą takiego rozwiązania jest jednak możliwość samodzielnego ustalania cen oraz mniejsza konkurencja ze strony innych sprzedawców.


Cykl życia produktu


W przypadku sprzedaży internetowej ważnym czynnikiem determinującym sprzedaż jest tzw. cykl życia produktów, czyli okres, w którym produkt funkcjonuje na rynku. Im dłuższy on jest, tym lepiej. Cykl składa się z czterech faz:


  • wprowadzenia na rynek,
  • wzrostu sprzedaży,
  • nasycenia/dojrzałości,
  • spadku sprzedaży. 


Długi cykl życia produktu to taki, w którym towar pozostaje w sklepie dłużej niż jeden sezon. Dodanie produktów z krótszym cyklem wymusza na sklepie częstą zmianę towarów na stronie. To z kolei generuje dodatkowe koszty, które na początku działalności lepiej przeznaczyć na budowanie świadomości marki, marketing i pozyskiwanie nowych klientów.


Jak bezboleśnie wkroczyć do świata e-commerce?


Istnieje co najmniej kilka skutecznych sposobów na bezbolesne wejście do branży e-commerce, które pozwalają ocenić możliwości rynku i sprawdzić pomysł na biznes przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka poniesienia dużych strat.


W ostatnich latach szczególnie popularną formą sprzedaży stał się dropshipping, który pozwala rozpocząć sprzedaż w internecie bez inwestowania poważnych środków. Sprzedaż dropshippingowa polega na oferowaniu klientom produktów, które sprzedawca nabywa od hurtowni, dopiero gdy klient złoży na nie zamówienie. W ten sposób sprzedawca ma pewność, że towar zostanie sprzedany, a jednocześnie nie ponosi kosztów jego magazynowania oraz wysyłki. 


Mało ryzykownym sposobem rozpoczęcia sprzedaży w internecie jest także oferowanie produktów na popularnych platformach marketplace, np. Allegro. Dzięki temu sprzedawca uzyskuje gotową i bogatą bazę potencjalnych klientów, którzy nie muszą wkładać wysiłku, by znaleźć jego produkty. Jednak sprzedając na aukcjach internetowych, trzeba liczyć się z dużą konkurencją, którą można prześcignąć różnymi sposobami - ceną, ofertą, nazwą, grafiką.


Ważny jest dobry plan


Rozpoczęcie sprzedaży w internecie należy dobrze zaplanować. Odpowiednia analiza rynku i rozeznanie są niezwykle istotne dla wybrania odpowiedniego modelu sprzedaży. Pamiętaj również, że każdy e-commerce jest inny i rozwiązania, które sprawdziły się w jednym sklepie, nie muszą przynieść rezultatów w drugim. Prowadzenie firmy to zawsze ryzykowna gra, ale najgorsze co możesz zrobić, to nie spróbować.


Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

© 2023 Made with lots of ❤️ to integration by SellIntegro™