Skorzystaj z 2 miesięcy integracji SellIntegro za darmo. Dowiedz się więcej
Co to jest cross-selling i dlaczego maksymalizuje sprzedaż Twojego sklepu?
Sprzedaż

Co to jest cross-selling i dlaczego maksymalizuje sprzedaż Twojego sklepu?

W czasach dynamicznego rozwoju rynku e-commerce nie wystarczy założyć sklepu internetowego i liczyć na kilkucyfrowe zyski. Mocna konkurencja wymaga przemyślanego podejścia do sprzedaży, opartego na danych i sprawdzonych technikach sprzedaży. Zobacz, na czym polega jedna z najpopularniejszych, czyli cross-selling.

Co to jest cross-selling?


Cross-selling, czyli sprzedaż krzyżowa polega na oferowaniu klientowi dodatkowych produktów lub usług do tych, które już nabył. W cross-sellingu produkty lub usługi dodatkowe nazywane są komplementarnymi. Najczęściej ich rolą jest ułatwienie czy wręcz umożliwienie korzystania z produktu głównego.


Przykładami praktycznego zastosowania cross-sellingu jest oferowanie, np.:


  • tuszu do zakupionej drukarki,
  • myszki i klawiatury do kupionego laptopa,
  • czerwonego wina do zamówionej w restauracji kaczki,
  • wkładek lub pasty do zakupionej pary obuwia,
  • karty pamięci do aparatu cyfrowego,
  • koszuli i krawata do garnituru.


Ważne jest wywołanie u klienta przeświadczenia, że sprzedawca chce mu pomóc - oferuje dodatkowe produkty, by ułatwić lub poprawić korzystanie z głównego produktu lub usługi, a nie wyłącznie po to, by na nich zarobić. Dlatego stosowanie cross-sellingu powinno być wyważone, unikać nachalności i dotyczyć wyłącznie produktów i usług komplementarnych, które rzeczywiście mogą okazać się przydatne dla klienta. Jego celem jest zwiększenie wartości sprzedaży przy jednoczesnym zwiększeniu satysfakcji klienta. 


Cross-selling to skuteczny sposób na zwiększenie sprzedaży, ponieważ sprzedawca nic na nim nie traci. Klient w najgorszym wypadku nie skorzysta z dodatkowej oferty, ale jeśli poprawnie zrealizujesz założenia cross-sellingu nie powinien czuć się także nachalnie nakłaniany do dodatkowego zakupu. 


Cross-selling w e-commerce - dlaczego warto?


Cross-selling występuje zarówno w sprzedaży tradycyjnej, jak i internetowej, jednak to e-commerce rozwija jego pełne możliwości:


  1. Promowanie usług i produktów - kupujący nie zawsze ma świadomość bogatej oferty sklepu. Cross-selling jest narzędziem, które naprowadza go na dodatkowe produkty oraz usługi i czyni to niskim kosztem. 
  2. Budowanie relacji z klientem - kupujący jest bardziej zadowolony z transakcji, gdy spełni ona wszystkie jego potrzeby i w konsekwencji pozytywnie kojarzy markę. Cross-selling jest dobrym narzędziem do pełnego zaspokojenia oczekiwań zakupowych klienta, ponieważ oprócz dobra podstawowego oferuje mu komplementarne, które:
  • ułatwia lub umożliwia korzystanie z dobra podstawowego,
  • pozwala w pełni wyczerpywać funkcjonalności dobra podstawowego.
  1. Maksymalizacja sprzedaży - cross-selling pozwala zwiększyć wartość transakcji poprzez oferowanie dodatkowych produktów, które klient jest chętny kupić, ponieważ wiążą się z jego zakupem podstawowym (np. myszka do laptopa, która ułatwia korzystanie z komputera). 
  2. Obniżenie kosztów sprzedaży - cross-selling jest tani, tzn. nie wymaga angażowania dodatkowych środków na marketing, ponieważ wykorzystuje aktualne zaangażowanie klienta.


Techniki cross-sellingu dla e-commerce


Znać mechanizm działania cross-sellingu to jedno, ale potrafić zastosować go w praktyce to drugie. Zobacz kilka popularnych technik wykorzystania sprzedaży krzyżowej:


  1. Personalizacja zamówienia - współcześnie sprzedawcy mają możliwość ocenić na podstawie historii zamówień oraz odwiedzanych zakładek, które produkty znajdują się w obszarze zainteresowania klientów. Dzięki temu zdecydowanie łatwiej jest spersonalizować sugerowane produkty, które klient ma szansę dołączyć do swojego głównego zamówienia. Pamiętaj jednak, by sugerowany produkt wiązał się z dobrem głównym. 
  2. Sprzedaż w pakiecie - zamiast sugerować klientowi zakup dodatkowego produktu, który jest powiązany z produktem głównym, sprzedawaj je w pakiecie, np. aparat cyfrowy + karta pamięci albo obuwie + pasta do polerowania.
  3. Oferowanie produktów o podobnych parametrach - jeśli w Twoim magazynie zabrakło produktu wybranego przez klienta, zaoferuj mu inny, który ma podobne parametry i właściwości. W ten sposób zwiększasz swoją szansę na zysk ze sprzedaży i zmniejszasz ryzyko, że klient nie zrealizuje zamówienia.
  4. Mailing - moment przed realizacją to najlepszy czas do wykorzystania cross-sellingu, jednak sprzedaż krzyżowa może funkcjonować także po dokonaniu zakupu. Za sprawą mailingu możesz zaproponować swoim klientom produkty, które ich interesują. Ta technika doskonale sprawdzi się w relacjach ze stałymi klientami.


Up-selling i down-selling - czym różnią się od sprzedaży krzyżowej?


Cross-selling nie jest jedyną techniką sprzedaży, a obok niego często występują dwie inne - up-selling i down-selling. 


Up-selling, czyli sprzedaż dodatkowa, ma na celu nakłonić klienta do wyboru droższego produktu i w ten sposób zmaksymalizować wartość sprzedaży. W praktyce może polegać na wybraniu droższej wersji danego produktu lub uzupełnieniu tańszej wersji o dodatkowe funkcje. Klient może kupić droższy laptop albo wybrać tańszy, ale wzmocniony o większą pojemność pamięci RAM i dysku SSD albo zabezpieczyć sprzęt dłuższą gwarancją. Celem up-sellingu jest więc przekonanie klienta do zakupu droższego produktu przy zachowaniu wrażenia, że tak będzie dla niego lepiej.


Natomiast down-selling jest przeciwieństwem up-sellingu. Polega na oferowaniu klientom produktu tańszego od wybranego, który zazwyczaj ma nieco gorsze parametry i funkcje. Dzięki temu wzrasta szansa na zrealizowanie zamówienia oraz zmniejszenie liczby porzuconych koszyków w sklepie, których przyczyną jest zbyt wysoka cena produktu. Klient musi jednak być przekonany, że kupuje produkt, który spełni jego oczekiwania. Nie może mieć poczucia, że nabywa coś gorszego.


Cross-selling - jak zmaksymalizować jego efekty?


Sprzedaż krzyżowa będzie bardziej efektywna, jeśli zastosujesz kilka dobrych praktyk:


  1. Personalizacja klientów - polega na katalogowaniu klientów na podstawie analizy historii zamówień oraz przeglądania stron produktowych w kilka grup. Dla każdej grupy należy przygotować odrębne rekomendacje oraz listę produktów, które mają największą szansę zainteresować członków danej grupy. 
  2. Widoczność - aby klient kupił produkt komplementarny, musisz zasygnalizować szansę jego nabycia. Wyznacz na trasie ścieżki zakupowej klienta kilka momentów, kiedy możesz zaproponować zakup dodatkowej rzeczy, np.:
  • moment dodania produktu do koszyka,
  • etap przed dokonaniem płatności,
  • etap po zrealizowaniu i opłaceniu zamówienia, np. zachęcenie do ponownych zakupów w e-mailu z potwierdzeniem realizacji zamówienia.
  1. Wykorzystaj potęgę rekomendacji - klienci są bardziej skłonni kupić produkt, który spodobał się innym konsumentom. Dlatego nie obawiaj się używać na swojej stronie zwrotów:
  • klienci, którzy kupili ten produkt, kupili także:
  • te produkty spodobały się innym klientom:
  • zobacz, co kupili nasi klienci!

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

© 2023 Made with lots of ❤️ to integration by SellIntegro™